About

The Image Processing Laboratory (IPLAB – http://iplab.dmi.unict.it) is part of the Department of Mathematics and Computer Science of the University of Catania, Italy. IPLAB’s research focuses in the areas of Image Processing, Computer Vision, Machine Learning and Computer Graphics.

IPLAB research group involves 14 people: 2 Full Professors, 1 Associate Professor, 1 Assistant Professor, 10 Ph.D. Students. The research group has strong collaboration with industries leader in the field of expertise of the Image Processing Laboratory. Different industries collaborating with IPLAB (e.g., STMicroelectronics, OSRAM, TIM-Telecom, Park Smart, Centro Studi) have already granted Ph.D. Scholarships to members of IPLAB to support their research.

The main scientific activities of IPLAB are related to: Image and Video Understanding, Image and Video Enhancement, Medical Imaging, Archeomatica and Cultural Heritage, Multimedia Forensics, Assistive Technologies.

The faculty members of IPLAB serve as lecturers at the Department of Mathematics and Computer Science for a number of Undergraduate Courses of the “Corso di Laurea in Informatica” and “Corso di Laurea in Matematica”: Computer Graphics, Interazione e Multimedia, Multimedia, Fondamenti di Analisi dei Dati, Social Media Management, Computer Vision, Computer Forensics, Informatica I, Informatica II.

The IPLAB research group has published more than 350 research works (in books, book chapters, National and International Conferences, National and International Journals) and more than 25 patents (in collaboration with industrial partners).

IPLAB has been involved in different research projects with both national and international funding (ENIAC Programme EU, EU COST Action, PO/FESR Sicilia, PIA Innovazione, Fondo FAR). Moreover, IPLAB is currently involved in collaborations with industry leaders such as OSRAM, TIM-Telecom, ST-Microelectronics.

Since 2007, the faculty members of the IPLAB group are part of the Public-Private Joint Research Laboratory between STMicroelectronics and the University of Catania, Italy. In 2016 the university spinoff iCTLab (www.ictlab.srl) is founded. iCTLab offers consulting services in the field of Digital Forensics, with a specific focus in the treatment, acquisition and analysis of multimedia data.

IPLAB has organized different international scientific events such as ICVSS (since 2007) International Computer Vision Summer School (www.dmi.unict.it/icvss), MISS (since 2014) Medical Imaging Summer School (http://iplab.dmi.unict.it/miss16/), the scientific conferences EG-IT 2006, IWCV 2012, ACIVS 2016 and ICIAP 2017.

Il gruppo di ricerca IPLAB (Image Processing Lab – http://iplab.dmi.unict.it) incardinato presso il Dipartimento di Matematica e Informatica dell’Università di Catania opera da poco più di un decennio nel settore dell’analisi e trattamenti dei dati multimediali e più di recente nell’ambito del Pattern Recognition e della Computer Vision.

Il gruppo è attualmente composto da 14 persone: 2 Professori Ordinari; 1 Professore Associato; 1 Ricercatore; 10 Dottorandi. Il gruppo di ricerca ha importanti collaborazioni con industrie leader nel contesto delle competenze di IPLAB. Il laboratorio impiega anche degli studenti di dottorato in Informatica che hanno ricevuto delle borse di studio finanziate da STMicroelectronics, TIM, ParkSmart, OSRAM, Centro Studi su differenti temi di ricerca legati alle nuove tecnologie in ambito Multimediale e di Computer Vision.

Le principali attività scientifiche riguardano: Image and Video Understanding, Image and Video Enhancement, Imaging Medicale, Archeomatica e Cultural Heritage, Multimedia Forensics, Assistive Technology.

IPLAB è inoltre coinvolto in insegnamenti svolti presso il Dipartimento di Matematica e Informatica nel contesto del Corso di Laure in Informatica e del Corso di Laurea in Matematica: Computer Graphics, Interazione e Multimedia, Multimedia, Fondamenti di Analisi dei Dati, Social Media Management, Computer Vision, Computer Forensics, Informatica I, Informatica II.

Le pubblicazioni del gruppo ammontano a circa tra 350 lavori di ricerca (in libri, capitoli di libri, conferenze nazionali ed internazionali, riviste nazionali e internazionali) e più di 25 brevetti (in collaborazione con partner industriali).

Il laboratorio ha già partecipato con successo a diversi progetti di ricerca finanziati da enti nazionali ed internazionali (ENIAC Programme EU, EU COST Action, PO/FESR Sicilia, PIA Innovazione, Fondo FAR) ed ha attualmente collaborazioni con industrie leader nel settore quali OSRAM, TIM-Telecom, STMicroelectronics che hanno già reso possibile il trasferimento di risultati accademici e di ricerca in prodotti industriali e brevetti.

Dal 2007 si è costituito un laboratorio di ricerca congiunto IPLab-STMicroelectronics. Nel 2016 nasce iCTLab (www.ictlab.srl), spinoff universitario che offre servizi di consulenza nel settore della Digital Forensics, con focus specifico nel trattamento, acquisizione e analisi di dati multimediali.

Numerosi gli eventi scientifici internazionali organizzati in Sicilia dal gruppo, tra cui ricordiamo le scuole ICVSS (dal 2007) International Computer Vision Summer School (www.dmi.unict.it/icvss) e MISS (dal 2014) Medical Imaging Summer School (http://iplab.dmi.unict.it/miss16/), le conferenze EG-IT 2006, IWCV 2012, ACIVS 2016 e ICIAP 2017.